Usein kysyttyä

Sähkömarkkinoilta löytyy varmasti useampi asia, joka saattaa herättää kysymyksiä. Mikä on käyttöpaikkanumero tai mitä tarkoittaa sähkönmyyjän vaihto? Usein kysyttyä on myös se, mitkä erot ovat sähkön siirto- ja myyntilaskulla?

Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka olemme koonneet juuri sinua varten. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa toki yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse, sähköisellä lomakkeella tai sähköpostitse.

Muutto ja sähkösopimus

Tutustu ohjeisiimme muuttajalle ja tilaa sähkösopimus helposti!

Sähkön
pientuotanto

Tuotatko uusiutuvaa energiaa? Lue lisää pientuotannon myynnistä.

Laskutus

Tutustu eri laskutusvaihtoehtoihimme.

Kysymyksiä sähkösopimuksista

Mitä tarkoittaa yö- ja päiväsähkö?

Päivä- ja yösähkö tarkoittaa sitä, että käyttöpaikkasi sähkönkulutusta seurataan erikseen päivällä ja yöllä. Tällaista mittaustapaa kutsutaan usein myös kaksiaikamittaukseksi. Suomessa päiväsähkön ja yösähkön kellonajoille voi olla verkkoyhtiökohtaisia eroja, mutta yleisimmin päiväaika on sähkönkulutusta kello 07-22 välisenä aikana ja yöaika sähkönkulutusta kello 22-07 välisenä aikana.

Nordic Green Energyllä tuntimitatuissa kohteissa päiväaika on sähkönkulutusta kello 07-22 välisenä aikana ja yöaika sähkönkulutusta kello 22-07 välisenä aikana. Tyyppikäyrämitatuissa kohteissa noudatetaan paikallisen jakeluverkkoyhtiön aikajaotuksia.

Mitä tarkoittaa yleissähkö?

Yleissähköä kutsutaan usein myös yksiaikamittaukseksi. Tällöin käyttöpaikassasi on mittari, joka sisältää vain yhden lukeman. Yleissähkökohteet ovat Suomessa melko yleisiä ja useissa, etenkin kerrostaloasunnoissa löytyy yleissähkömittari. Yleissähkökohteissa laskutus tapahtuu yhden lukeman perusteella, joka tarkoittaa sitä, että myös laskutushinta on sama kaikkina aikoina.

Mikä on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus?

Toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus on voimassa toistaiseksi 14 vrk irtisanomisajalla. Toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia ovat kaikki sopimukset, joissa ei ole erikseen sopimuksessa määriteltyä määräaikaa. Toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa sähkön hinta voi muuttua sopimuskauden aikana.

Mikä on määräaikainen sähkösopimus?

Määräaikaisen sähkösopimuksen aikana hinnat ja ehdot ovat kiinteät, ellei toisin ole sovittu. Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa kesken määräaikaisen sopimuskauden, mutta sen voi poikkeuksellisesti purkaa poismuuton yhteydessä. Nordic Green Energyllä voit ottaa määräaikaisen sopimuksen myös mukaasi uuteen asuntoon, mikäli olet muuttamassa.

Mitä tarkoittaa tuntimittaus?

Tuntimittaus tarkoittaa sähkön käytön mittaamista ja rekisteröintiä tunneittain etäluentana. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vuorokauden jokaiselta tunnilta rekisteröidään sähkönkulutus. Tuntimittauksen ansiosta kuluttajat voivat tarkastella sähkönkäyttöään entistä tarkemmin ja esimerkiksi optimoida sähkönkäytön vuorokauden edullisimmille tunneille, mikäli sähkösopimukseksi on valittu Pörssisähkö.

Mikä on käyttöpaikkanumero?

Käyttöpaikkanumero on numerotunnus käyttöpaikkaosoitteeseesi, missä sähköä käytetään, ja se on osoitekohtainen jakeluverkkoalueilla. Käyttöpaikkanumero on tärkeä tieto sähkönmyyjällesi, koska sähköalalla myyjänvaihdot ja muutot suoritetaan käyttöpaikkanumeroihin perustuen. Käyttöpaikkanumeron löydät verkkoyhtiösi siirtolaskusta. Nordic Green Energyllä voit tilata sähkösopimuksen myös ilman käyttöpaikkanumeroa, jolloin selvitämme sen puolestasi sopimuskäsittelyn aikana.

Miten toimin sähkökatkon sattuessa?

Sähkönsiirrosta vastaa paikallinen jakeluverkonhaltija. Mikäli sinulla tapahtuu sähkökatkos asunnossasi, tulee sinun ottaa yhteyttä suoraan verkkoyhtiöösi. Sähkökatkos on tilanne, jolloin sähkön jakelu keskeytyy jostain syystä. Sähkökatkosen voi aiheuttaa esimerkiksi oikosulku, ukkosen aiheuttama ylijännite tai esimerkiksi jos puita on kaatunut sähkölinjojen päälle. Edellä mainituista syistä aiheutuneen sähkökatkoksen aikana ei tapahdu sähkönkulutusta, josta velotettaisiin asiakasta. Sähkökatkon aikana on hyvä kiinnittää erityistä huomiota kylmälaitteisiin, ettei esimerkiksi pakastimen sisältö pääse sulamaan.

Mitä ovat sopimusehdot?

Suomessa asiakkaiden sopimuksiin sovelletaan suomalaista lainsäädäntöä. Lisäksi sähkönmyynnissä noudatetaan Energiateollisuus ry:n suosittelemia sähkönmyyntiehtoja (SME) ja Nordic Green Energyn yksilöllisiä sopimusehtoja. Sopimusehtojen on tarkoitus turvata molempien osapuolten oikeudet sopimuksen aikana. Sopimusehdoissa määritellään mitä sopimus pitää sisällään ja mitkä ovat osapuolten oikeudet ja velvollisuudet sopimuskauden aikana.

Mikä on peruuttamisoikeus?

Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja-asiakkaalla on oikeus peruuttaa etämyynniksi luokitellun kanavan kautta tehty sähkösopimus 14 vuorokauden kuluttua siitä hetkestä, kun sähkösopimus on tehty. Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi kuluttajan tulee ilmoittaa peruuttamisoikeuden käytöstä aikarajojen puitteissa Nordic Green Energyn asiakaspalveluun. Jos olet pyytänyt sähköntoimituksen aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä, olet tällöin velvollinen maksamaan meille peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä toimitetusta sähköstä sopimusehtojen mukaisen korvauksen.

Voinko hoitaa sähkösopimusasioita toisen puolesta?

Voit. On mahdollista valtuuttaa toinen täysi-ikäinen henkilö hoitamaan sähkösopimusasioita, jos henkilö on itse estynyt. Tätä varten tulee täyttää valtakirja, joka lähetetään allekirjoitettuna asiakaspalveluumme joko sähköisesti tai postitse.

Ohjeet

Täytä tulostettava valtakirja, tulosta ja allekirjoita se. Voit toimittaa valtakirjan asiakaspalveluumme joko

  • skannattuna sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@nordicgreen.fi
  • postitse osoitteella Nordic Green Energy, Asiakaspalvelu, Myllykatu, 65100 Vaasa

Miten peruutan sopimukseni?

Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja-asiakkaalla on oikeus peruuttaa etämyynniksi luokitellun kanavan kautta tehty sähkösopimus 14 vuorokauden kuluttua siitä hetkestä, kun sähkösopimus on tehty. Helpoiten perut sopimuksen sähköisellä lomakkeellamme. Voit myös lähettää peruutuspyynnön sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@nordicgreen.fi. Sähköinen lomake on hyvä tapa olla asiakaspalveluun yhteydessä, koska se kategorisoi yhteydenoton valmiiksi aiheen mukaan ja nopeuttaa näin asian käsittelyä. Peruutus astuu voimaan, kunhan olet lähettänyt peruutusilmoituksen 14 vuorokauden sisällä sopimusvahvistuksen saapumisesta. Ei tarvitse siis huolestua, vaikka asiakaspalvelumme ei ehtisi vastaamaan sähköiseen yhteydenottoosi 14 vuorokauden sisällä, koska peruutus lasketaan alkaneen ilmoituksen saapumisesta.

Kysymyksiä laskutuksesta

Pörssisähkön laskutus ja miten hinta näkyy laskulla

Mikäli sinulla on Suomen alueen spot-hintaan kokonaan tai osoittain perustuva sopimus (esim. Pörssisähkö- tai SMARTTI-sopimus), laskulla näkyy oma kokonaiskulutuksesi ja kulutuksesi keskihinta. Keskihinta on sinun oma painotettu keskihintasi, joka perustuu kulutusmäärääsi, milloin olet kuluttanut sähköä ja mikä on ollut sähkön hinta minäkin tuntina.

Esimerkki miten keskihinta lasketaan:

Tunti
Kulutus 
Sähkön hinta
spot+välityspalkkio 
Laskutus
1. 4 kWh 40 snt/kWh 1,60 €
2. 6 kWh 10 snt/kWh 0,60 €
3. 8 kWh 5 snt/kWh 0,40 €
Yhteensä 20 kWh 2,60 €

Tällöin laskulle lasketaan keskihinta seuraavasti:

2,60€ / 20 kWh = 0,13 €/kWh

Laskulla keskihinta esitetään seuraavasti:

20 kWh x 0,13 € = 2,60 €

Oman kulutuksesi näet aina halutessasi tunnin tarkkuudella Oma Virta -portaalistamme Kulutus-osion alta.

Mitä eroa on siirto- ja myyntilaskulla?

Vaikka verkkoyhtiösi ja sähkönmyyjäsi olisi sama palveluntarjoaja, saat laskun kahdesta eri palvelusta: sähkönmyynnistä ja sähkönsiirrosta. Sähkön kokonaishinta koostuu tällöin siirtolaskusta ja myyntilaskusta. Siirtoyhtiötä ei voi kilpailuttaa, mutta Suomessa kaikki kuluttajat ja yritykset voivat kilpailuttaa sähkönmyyjänsä. Sähkön siirtolaskussa veloitetaan siirtohintojen yhteydessä sähkövero ja arvonlisävero. Nordic Green Energyn sähkön myyntilaskussa veloitetaan sähkön hinnan yhteydessä arvonlisävero voimassa olevan yleisen arvonlisäverokannan mukaisesti.

Mihin laskutus perustuu?

Nordic Green Energyn sähkön laskutus perustuu paikallisen verkkoyhtiön ilmoittamiin kulutuslukemiin sähkön käyttöpaikkaa koskien.

Miten otan käyttöön e-laskun?

Näin aktivoit e-laskutuksen:

  • Kirjaudu verkkopankkiisi
  • Tee e-laskusopimus
  • Valitse e-laskuttajaksi Nordic Green Energy
  • Syötä viimeisimmän laskusi viite
  • Odota e-laskuilmoitusta

Lue lisää Nordic Green Energyn e-laskutuksesta täältä

Miten otan käyttöön sähköpostilaskun?

Sähköpostilaskun voi aktivoida lähettämällä pyynnön siitä Nordic Green Energyn asiakaspalveluun.

Mikä on sähköpostilasku

Sähköpostilasku on Nordic Green Energyn täysin ilmainen laskutusvaihtoehto, jonka avulla saat kaikki sähkölaskusi suoraan ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Lisäksi lähetämme asiakkaillemme aina tekstiviestimuistutuksen, kun uusin sähkölasku on lähetetty

Kuinka sähköpostilaskut maksetaan?

Sähköpostilaskut tulee maksaa laskun tiedoilla eräpäivään mennessä. Samalla tavalla kuin esimerkiksi mikä tahansa paperilasku.

Tekstiviesti saapui, mutta en löydä sähkölaskuani sähköpostista?

Asiakkaillamme on käytössä useita eri sähköpostitilejä ja pyrimme aina varmistamaan, että sähköpostilaskutus toimii sujuvasti tiliin katsomatta. On kuitenkin mahdollista, että joissakin sähköposteissa sähkölaskun sisältänyt viesti on mennyt roskapostikansioon.

Kysymyksiä Nordic Green Energy Suomi -sovelluksesta

Miten otan käyttöön Nordic Green Energy Suomi -mobiilisovelluksen?

Nordic Green Energy Suomi -mobiilisovellus on ladattavissa maksutta Google Playsta ja App Storesta.

Latauksen jälkeen sovellukseen kirjaudutaan puhelinnumerolla ja syntymäajalla. Puhelinnumerossa tulee olla mukana maakoodi +358. Huomioithan, että puhelinnumeron tulee olla sama kuin mikä sinulla on kirjattuna sähkösopimustietoihisi.

Sovelluksen lataus:

App Store

Google Play

En pysty kirjautumaan sovellukseen, mitä teen?

Sovellukseen kirjaudutaan puhelinnumerolla ja syntymäajalla. Yleisimmin ongelmat kirjautumisessa johtuvat siitä, että kirjautumistiedot on syötetty virheellisesti. Huomioithan, että puhelinnumerossa tulee olla mukana maakoodi +358 ja, että puhelinnumeron tulee olla sama kuin mikä sinulla on kirjattuna sähkösopimustietoihisi. Syntymäajan tulee olla sopimuksen haltijan syntymäaika.

Voit tarkistaa ja muokata puhelinnumerosi Oma Virta -online-portaalissamme. Jos et ole aiemmin kirjautunut Oma Virtaan, voit myös lähettää päivitetyt yhteystietosi asiakaspalveluumme tällä lomakkeella. Asiakaspalvelu käy päivittämässä puhelinnumeron asiakastietoihisi yleensä muutaman päivän sisällä.

Tarvittaessa voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluun, jos kirjautumisessa on ongelmia. Asiakaspalvelumme tavoittaa arkisin klo 9-19 puhelimitse 06-357 7750 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@nordicgreen.fi.

Voinko nähdä sovelluksesta usean käyttöpaikan tiedot?

Sovelluksella voit tarkastella kulutustietoja kaikista käyttöpaikoista, joissa on Nordic Green Energyn sähkösopimus.

Sähkön pientuotantoni ei näy sovelluksessa, mitä teen?

Nähdäksesi pientuotannon sovelluksessa, tulee sinulla olla Nordic Green Energyn pientuottajasopimus. Voit lukea lisää pientuottajasopimuksestamme klikkaamalla tästä.

Jos sinulla on voimassa oleva Nordic Green Energyn pientuottajasopimus, mutta tuotantosi ei näy sovelluksessa suosittelemme ensin kirjautumaan sovelluksesta ulos ja takaisin sisään. Jos tämä ei auta ja ongelma ei poistu muutaman päivän sisällä, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme tavoittaa arkisin klo 9-19 puhelimitse 06-357 7750 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@nordicgreen.fi.

Näenkö sähkölaskuni jatkossa vain sovelluksesta, jos otan sen käyttöön?

Sovelluksen käyttöönotto ei vaikuta valitsemaasi laskutustapaan vaan sähkölaskusi toimitetaan yhä haluamallasi tavalla eli e-laskuna, sähköpostina tai kirjeenä. Sovelluksesta voit kätevästi nähdä kaikki sähkölaskusi, jos haluat tarkastella niitä myöhemmin.

Kysymyksiä Oma Virta -palvelusta

 

Mikä on Oma Virta -palvelu?

Oma Virta on Nordic Green Energyn asiakkaille tarkoitettu online-palvelu, jossa voit seurata sähkönkulutustasi ja laskutustasi. Lisäksi voit tarkastella oman sähkösopimuksen tietoja ja katsoa, ovatko yhteystietosi ajan tasalla.

Oma Virta -online-palvelua voivat käyttää kaikki Nordic Green Energyn asiakkaat, joilla on voimassa oleva sähkösopimus kanssamme. Palvelu on asiakkaillemme ilmainen. Kirjaudu Oma Virtaan klikkaamalla tästä

Kuinka otan käyttöön Oma Virta -palvelun?

Oma Virta -palvelun käyttö edellyttää rekisteröitymistä, joka onnistuu osoitteessa omavirta.nordicgreen.fi. Ottaaksesi palvelun käyttöön tarvitset asiakasnumerosi, jonka löydät helpoiten viimeisimmältä sähkölaskultasi. Lisäksi tarvitset kirjautumiseen saman sähköpostiosoitteen, jonka olet ilmoittanut Nordic Green Energyn asiakastietoihisi. Mikäli et ole aikaisemmin antanut sähköpostiosoitettasi meille, voit ilmoittaa sen helposti sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@nordicgreen.fi.

Kuinka pitkältä ajalta näen kulutustietojani?

Palvelussa näkyvät kulutustietosi ajalta, jolloin olet ollut Nordic Green Energyn asiakkaana. Kulutustiedot päivittyvät palveluun silloin, kun sähköverkkoyhtiösi ne ilmoittaa.

Saako palveluun usean käyttöpaikan tiedot?

Kyllä saa, voit koota kaikki käyttöpaikat yksien tunnusten alle. Näin pääset tarkastelemaan kaikkien sopimusten tietoja helposti yhdellä sisäänkirjautumisella.