Sähkön dynaaminen hinnoittelu asiakkaan etu vai ei?

Olet luultavasti huomannut, että sähkön hinnat muuttuvat säännöllisesti. Eilen voimassa ollut tarjous oli mahdollisesti edullisempi tai kalliimpi jo tänään. Miksi sähköyhtiöiden tarjoukset muuttuvat ja mitkä tekijät vaikuttavat hinnanmuutoksiin? Käyttävätkö sähköyhtiöt dynaamista hinnoittelua vai mistä on kyse?

Kun puhutaan hinnoittelusta ja dynaamisesta hinnoittelusta, täytyy näin alkuunsa erottaa kaksia asiaa. Indeksiin sidotut sähkösopimukset ja kiinteähintaiset toimitukset. Esimerkiksi Pohjoismaisen sähköpörssin Spot-hinta toimii useammassakin sähkösopimuksessa viitehintana asiakkaalle, kuten esimerkiksi Nordic Green Energyn Pörssisähkössä. Pörssissä hinnat muuttuvat tunneittain ja normaalivuodelle muodostuu tällöin 8760 laskutushintaa, jotka näkyvät yhtenä kulutuspainotettuna keskihintana asiakkaan laskulla kuukausittain.

Asiakkaan kannalta määräaikaiset sähkösopimukset muodostetaan sähköyhtiön näkökulmasta hyvinkin vastaavalla tavalla, vaikka kiinteähintaisissa toimituksissa sähkön hinnan suojausprosessi jyllää salkunhallinnan työpöydällä. Esimerkiksi kahden vuoden toimitusjakso asiakkaalle sisältää 17520 tuntia, jonka aikana asiakkaalle tulee toimittaa sähköä sovittuun hintaan. Markkinatilanteesta riippuen, seuraavat kaksi vuotta saattavat maksaa seuraavana päivänä enemmän tai vähemmän. Hinnat muuttuvat alati ja hinta sähköyhtiölle voi olla hyvinkin erilainen kahden vuoden alkavalle toimitusjaksolle 1.6. alkaen kuin 1.8. alkaen.

Dynaamisuus kilpailukyvyn perusta

Asiakkaan näkökulmasta sähkösopimus tehdään usein kerran parissa vuodessa tai harvemmin. Kun sähköyhtiö lupaa olla aina edullinen valinta, vaatii se niin yhtiön myynniltä kuin salkunhallinnalta aktiivisuutta ja dynaamisuutta. Esimerkiksi Nordic Green Energyllä hintalupauksen osalta sähkön markkinahintoja seurataan päivittäin, jonka johdosta hinnanpäivityksiä tehdään usein. Tällä pyrimme takaamaan, että olemme ympäri vuoden kunakin ajankohtana taloudellisesti rationaalinen valinta asiakkaalle kuin asiakkaalle. Mainittakoon myös, että salkunhallinnan puolella indikaatteja ja näkemyksiä otetaan päivittäin ja tietoa kerätään niin valuuttakursseista, sääennusteista, johdannaisista, päästöoikeuksista, polttoaineista, sähköjärjestelmän tilasta ja monesta muusta. Ihan vain siksi, että voimme aina lunastaa hintalupauksen edullisesta hinnasta.

Kokonaisvaltaisesti ajateltuna dynaamisuus ei tarkoita pelkästään sähköyhtiön aktiivista hinnoittelua, vaan myös reagointialttiutta ja sopeutumiskykyä markkinatilanteeseen. Kun puhutaan kymmenien tuhansien asiakkaiden päätöksistä, on jokaiselle sähkösopimukselle oma kohderyhmänsä. Joillekkin kahden vuoden kiinteä hinta on ainoa oikea valinta, kun osa asiakkaista arvostaa erityisesti toistaiseksi voimassa olevaa Pörssisähköä. Tämä edellyttää sähköyhtiön sähkösopimustarjonnalta kattavuutta. Viime vuosien aikana olemmekin lanseeranneet Kuukausitakuun ja Kvartaalitakuun, sekä yrityksille tehdään jatkuvasti uusia malleja räätälöityyn sähkönhankintaan.

Dynaamisuus on asiakkaan etu

Dynaaminen hinnoittelu on asiakkaan etu, jonka takana tehdään tuhansia työtunteja. Sähkön hinnat muuttuvat joka päivä markkinoilla ja sen tulee näkyä myös tarjouksissa kuluttajille. Asiakkaan näkökulmasta on tärkeää kuitenkin huomioida, että omenia ja päärynöitä on vaikea verrata keskenään. Pörssisähkön yöajan halvin tunti on huono vertailukohta kahden vuoden kiinteähintaiselle sopimukselle.

KIRJOITTANUT: PETTERI HIIPAKKA

Blogikirjoituksen kirjoittaja toimii Nordic Green Energyn markkinointipäällikkönä Suomessa ja on toiminut energia-alalla vuodesta 2009. Kokemusta löytyy lisäksi mm. johdannaismarkkinoista, salkunhallinnasta sekä energiayhtiöiden toiminnasta Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.