Minne voin ottaa yhteyttä, jos alueellani on sähkökatkoksia?

Kun sähkökatkos yllättää, on mielessä kaksi vaihtoehtoa: odotanko sähkön palautumista vai ilmoitanko katkoksesta? Minne voin ottaa asiasta yhteyttä? Vastasimme viiteen ajankohtaiseen kysymykseen muun muassa sähkökatkoksista, laskutuksesta ja laskuista, jotka voivat tulla eteen jokaisessa kotitaloudessa. 

Miten voin vastaanottaa sähkölaskuni Nordic Green Energyltä?

Kuluttaja-asiakas voi vastaanottaa sähkölaskut Nordic Green Energyltä sähköpostitse, e-laskuna tai kirjeitse. Kaikki laskutustapamme ovat lisämaksuttomia.

Miksi saan kaksi laskua?

Sähkölasku muodostuu kahdesta osasta: sähkön myynnistä ja sähkön siirrosta. Suomessa ainoastaan sähkön myynnin osuuden voi kilpailuttaa, sähkön siirto on aina paikallisen verkkoyhtiön tuote, josta he laskuttavat omien tariffiensa mukaan. Paikallinen siirtoyhtiö laskuttaa siis sähkön siirrosta ja Nordic Green Energy sähkön käytöstä. Jokainen kuluttaja Suomessa maksaa aina näistä molemmista osista, huolimatta siitä, miltä yhtiöltä hän sähkönsä ostaa, tai laskutetaanko nämä yhdellä vai erillisillä laskuilla.

Asiakkaillamme on käytössään maksuton Oma Virta -verkkopalvelu, jossa voi helposti seurata omaa sähkön kulutusta ja laskutusta.

Miksi en ole saanut laskua, vaikka tein sopimuksen jo kauan sitten?

Laskusi minimilaskutusraja ei ehkä ole ylittynyt. Minimilaskutusraja kirjelaskulla on 20 euroa ja sähköpostilaskulla 5 euroa. Lasku ei myöskään muodostu siinä tapauksessa, jos emme ole saaneet kaikkia kulutuslukemia verkkoyhtiöltäsi. Suosittelemme lisäksi asiakkaillemme ottamaan sähköisen laskun käyttöön, sillä se on sekä kätevä että ekologinen valinta.

Voinko myydä aurinkopaneelien pientuotannon ylijäämäenergian Nordic Green Energyltä?

Kyllä voit myydä. Nordic Green Energyllä olemme kiinnostuneita yhteistyöstä uusiutuvan energian pientuottajien kanssa. Mikäli sinulla on mahdollisuus liittää mikro- tai pientuotantosi yleiseen sähköverkkoon paikallisen verkkoyhtiön luvalla, olemme kiinnostuneita ostamaan ylijäämäenergiasi. Lisätietoa löydät täältä.

Alueellani on sähkökatkoksia – minne minun täytyy olla yhteydessä?

Sähkönsiirrosta vastaa aina paikallinen jakeluverkonhaltija. Mikäli sinulla tapahtuu sähkökatkos asunnossasi, tulee sinun ottaa yhteyttä suoraan verkkoyhtiöösi. Sähkökatkos on tilanne, jolloin sähkön jakelu keskeytyy jostain syystä. Sähkökatkoksen voi aiheuttaa esimerkiksi oikosulku, ukkosen aiheuttama ylijännite tai esimerkiksi jos puita on kaatunut sähkölinjojen päälle. Edellä mainituista syistä aiheutuneen sähkökatkoksen aikana ei tapahdu sähkönkulutusta, josta velotettaisiin asiakasta. Sähkökatkon aikana on hyvä kiinnittää erityistä huomiota kylmälaitteisiin, ettei esimerkiksi pakastimen sisältö pääse sulamaan.

KYSYMYKSIIN VASTASI:

Kysymyksiin vastasi Nordic Green Energyn asiakaspalvelusta Jarkko, Jori ja Jenna.

Käytämme sivustollamme evästeitä. Jatkamalla hyväksyt evästeiden käytön Lue lisää